Ilves-brändi

Luchs

Guest
Periaatteessa sama, millä räteillä siellä pelataan, pääasia on että voittoja tulee.

Jos kiduttamalla vaadittaisiin mielipidettä ja sillä olisi merkitystä ja/tai se jotain kiinnostaisi, niin normivermeet ja ehkä hihaan olkavarren kohdalle pienet siniristiliput.
 

Raipen lämäri

Luottopelaaja
Viestejä
1 784
Periaatteessa sama, millä räteillä siellä pelataan, pääasia on että voittoja tulee.

Jos kiduttamalla vaadittaisiin mielipidettä ja sillä olisi merkitystä ja/tai se jotain kiinnostaisi, niin normivermeet ja ehkä hihaan olkavarren kohdalle pienet siniristiliput.
Yksinkertaista ja tyylikästä olis
 

Pok

Tähtipelaaja
Viestejä
10 040
Mainio teksti nimimerkiltä PAS,mutta kyllä minä esimerkiksi Suomen kokoisesta Tanskasta tiedän vaikkapa paljon Tamperetta pienemmän Esbjergin kaupungin,mutta jos minulle laitettaisiin joku kotka-logo ja kettu-logo vierekkäin ilman tekstejä ja sanottaisiin,että siinä on parin CHL-joukkueen logot,niin tuskin tietäisin mikä on Esbjergin joukkueen logo ja mikä vaikkapa Grenoblen joukkueen logo.Tiedän myös,että tulevalla kaudella CHL:ssä pelaa Sönderjyske,mutta mitään hajua niiden logosta ei ole,joten suuresti auttaisi logolistauksessa minua jos niiden logossa lukee Sönderjyske,vaikka se ei nimenä sano minulle mitään.


Mitä CHL-paitoihin tulee,niin perinteisesti CHL antaa jotain 4-6 paitamallia jotka sitten ilmeisesti omalla päätöksellään jakavat seuroille.En tiedä saavatko seurat päättää paidoistaan muuta kuin värit vai onko mahdollista edes valita joku niistä valmiista templaateista.
 

jorkkila

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
706
Mainio teksti nimimerkiltä PAS,mutta kyllä minä esimerkiksi Suomen kokoisesta Tanskasta tiedän vaikkapa paljon Tamperetta pienemmän Esbjergin kaupungin,mutta jos minulle laitettaisiin joku kotka-logo ja kettu-logo vierekkäin ilman tekstejä ja sanottaisiin,että siinä on parin CHL-joukkueen logot,niin tuskin tietäisin mikä on Esbjergin joukkueen logo ja mikä vaikkapa Grenoblen joukkueen logo.Tiedän myös,että tulevalla kaudella CHL:ssä pelaa Sönderjyske,mutta mitään hajua niiden logosta ei ole,joten suuresti auttaisi logolistauksessa minua jos niiden logossa lukee Sönderjyske,vaikka se ei nimenä sano minulle mitään.


Mitä CHL-paitoihin tulee,niin perinteisesti CHL antaa jotain 4-6 paitamallia jotka sitten ilmeisesti omalla päätöksellään jakavat seuroille.En tiedä saavatko seurat päättää paidoistaan muuta kuin värit vai onko mahdollista edes valita joku niistä valmiista templaateista.

Niistä 4-6 templateistä saa vapaasti valita mistä tykkää ja siihen tyrkätään pääväri päävärin paikalle, kakkosväri kakkosvärin paikalle ja highlight väri reunoihin ja erotteluihin. Logo sitten pylpyrään keskelle rintaa.
 

Pispala

Rivipelaaja
Viestejä
17
No niin. Logo ja sen uusiminen on aina suuresti parranpärinää ja mielipiteitä herättävä juttu. Sinällään tämä onkin oikein, koska logo on niin suuri osa joukkuetta. Nykyinen logomuutos, jota markkinoidaan CHL käyttöön otettavaksi, voi olla hyvinkin joukkueen brändin kannalta kokeiluluontoinen ja fanien reaktioita tähän muutokseen arvioidaan ja siltä pohjalta tehdään lopullista työtä. Ainakin toivon näin. Muussa tapauksessahan haukataan helposti iso kasa kakkendaalia...

Koska olen jonkinverran opiskellut mm. heraldiikkaa, ajattelin tuoda oman mielipiteeni tähän keskusteluun ja pyrinkin edes hitusen perustelemaan mielipiteitäni myös siltä pohjalta.

Heraldiikassa on muutama perussääntö, jotka sopivat mielestäni myös perinteiseen logojen suunnitteluun:

- Käytetään mahdollisimman vähän eri värejä. Heraldiikassa puhutaan kahden tai maksimissaan kolmen värin käytöstä, mutta logossa tästä toki voidaan vähän lipsua. Pääasia, että väreistä ei tule sekametelisoppaa.
- Väreissä on metalleja ja värejä. Metalleiksi luetaan kulta ja hopea (keltainen ja valkoinen), väreiksi luetaan muut (musta, vihreä, punainen, sininen). Tähän logokeskusteluun nämä värit käyvät hyvin, koska logossa esiintyy vain listattuja värejä.
- Heraldisen värisäännön mukaan metallia ei tule laittaa metallin viereen ja väriä ei tule sijoittaa värin viereen. Tämä juontaa juurensa siihen yksinkertaiseen seikkaan, että metalli metallin vieressä ei erotu riittävän yksiselitteisesti. Sama pätee osaltaan värien sijoittamiseen vierekkäin.
- Kuvioiden tulee olla riittävän suuria, jotta ne erottuvat kunnolla ja täyttävät niille varatun tilan mahdollisimman tarkkaan.
- Tekstejä ei suvaita, heraldisesti ne ovat turhia, eivätkä erotu taistelukentällä taistelun tiimellyksessä (Nykyisenmuotoinen heraldiikka kun on lähtöisin 1000-luvulta). Varsinkin urheiluseurojen logoista tekstejä ei aina voida poistaa, mutta käytännössä tekstittömästä logosta saadaan yleensä tyylikkäämpi.

Nyt kun lähdetään heraldiselta pohjalta pohdiskelemaan logoja, itse päädyn seuraavanlaisiin perusteisiin:

Perinteinen Ilves-pää
katso liitettä 874

- Käytetty vain kolmea väriä, plussaa tästä.
- Ei tekstejä, mistä näitä plussia satelee...
- Pääsääntöisesti metallit ja värit ovat eroteltu toisistaan heraldisesten sääntöjen mukaisesti. Mm. valkoiset hampaat on erotettu keltaisesta pääväristä mustalla.
- Valkoinen reunus taasen erottaa logon hienosti vihreästä pelipaidasta. Keltaisesta pelipaidasta valkea ei erotu, mutta sisempi musta tekee siinä tapauksessa saman tempun.
- Selkeä ja yksinkertainan muotokieli, silhuetti erottuu jo kaukaa ja tekee selväksi mikä joukko siellä puuhaa. Lipuissa erottuu hienosti.

Kameli-logo
katso liitettä 875

- Käytetty 5 väriä. Toki heraldiikassa kieli on aina merkittävä punaiseksi, riippumatta värien määrästä. Valkoiset hampaat ovat toivottoman pienet, ne eivät näy ollenkaan. Samoin kynnet. Käytännössä ihminen yhtään kauempaa katsoessa erottaa vain 4 väriä, joista yksi on punainen kieli.
- Värien erottelu kohtuullinen. Heraldiset säännöt eivät täyty, mutta kuitenkin.
- Logossa yllättävän paljon kapeita viivoja, joita kauempaa katsottuna ei erota ollenkaan.
- Pyöreän kiekon muoto yllättävänkin selkeä, eikä ole tumpattu aivan täyteen tavaraa. Mielessä herää kuitenkin kysymys, halutaanko tässä tuoda esille Ilvestä tekstinä ja samalla myös Tamperetta kaupunkina vai miksi itse Ilveksen kuva on niin pienellä verrattuna teksteihin?

Hockey Legends -logo
katso liitettä 876

- Käytetty 4 väriä.
- Värien erottelussa on onnistuttu kohtuullisesti, mutta tekstien vihreä reunus ei erotu mustasta kunnolla. Tämä oikeastaan vain sumentaa tekstien erottelua taustasta. Mielestäni kyseinen vihreä väri on turha.
- Muutenkin logossa on aika paljon kapeita viivoja ja ne jotenkin tekevät logosta levottoman. Liika on liikaa, sano.
- Ehkä katsoisin viivojen paksuudet ja monivärisyydet uudestaan
- Kiekko on tumpattu aivan täyteen tavaraa ja se mielestäni sekoittaa tuota kokonaisuutta. Tekstiin ja värien hälinään katoaa vähän myös Ilveksen päälogo, joskaan teksti ei niin pahasti ammu silmille kuin tuossa kamelissa...

CHL-logo
katso liitettä 877

- Käytetty 4 väriä.
- Värien erottelussa on onnistuttu aika hyvin. Vaikka värit ovat keskellä vierekkäin (musta ja vihreä), sen valinnan avulla keskustaa saadaan hieman katoamaan eikä se pomppaa niin pahasti silmille.
- Pyöreä muoto vähän katoaa, koska ulkoreunassakin on väri värin vieressä, mutta tämä voi toki olla tarkoituksenmukaistakin. Vihreässä paidassa tai vihreässä lipussa tämä ei toki erotu ollenkaan. Pyöreän muodon tuo esiin vain kaareva teksti.
- Viivojen paksuutta on säädetty paksumpaan suuntaan ja se vähän rauhoittaa logoa.
- Ilveksen pään kokoa on kasvatettu vs Hockey Legends, mikä on hyvä asia.
- Fonttikokoa on myös kasvatettu ja fontti on myös muutettu verrattuna Hockey Legends -logoon. Tässä on mielestäni menty syvemmälle metsään. Pienempi ja tyylikkäämpi fontti olisi ollut parempi, silloin myös päälogo olisi erottunut paremmin.
- Ei ihan niin pahasti sillisalaattia kuin Hockey Legends, mutta silti mielestäni teksti hyppää liikaa silmille verrattuna päälogoon. Tässä herää myös mieleen kysymys, että kumpi onkaan tärkeämpi, Tampere & Hockey Club vaiko Ilves? Halutaanko tuoda esille Ilveksen vanhaa ja perinteikästä logoa vaiko jotain muuta?
- Lisäksi mielestäni tekstiä on sullottu tuohon logoon liikaa ja tuo "Hockey Club" pitäisikin ottaa kokonaan pois ja ottaa ihan pikkuisen mallia muuten karmaisevasta kameli-logosta.
- Noille tekstien välissä oleville palluroille en keksi roolia. Mikäli kehä ei olisi niin täyteen tumpattu, niitäkään ei tarvittaisi.
- Sinänsä pidän siitä, että väreille ja muodoille on kuitenkin olemassa jokin selitys.

Logokehityksessä on siis jotain hyvää ja jotain huonoa. Itse lähtisin miettimään jatkoa siltä pohjalta, että vanha kunnon pää-logo pitäisi saada tuossa kiekkomaisessa logossa mahdollisimman isoksi ja tekstejä voisi sitä vastoin pienentää. Kuitenkin päätuote on perinteikäs joukkue, jolla on jo olemassa todella perinteikäs logo.

Lisäksi mietin sellaista asiaa, että onko logoa tarvetta oikeasti CHL-pelien vuoksi muuttaa, koska sana "Ilves" kertoo muille eurooppalaisille tuskin mitään ja "Tamperettakaan" he eivät osaa yhdistää kaupungiksi. Yläpuolinen teksti on siis heille lähes hepreaa. Ainoa, minkä he tuosta ymmärtävät on alapuolen "Hockey Club" ja koska kyseessä on jääkiekon CHL, sen he arvaavat joka tapauksessa. Tai voihan se olla, että turnauksessa on jostakin syystä mukana paikallinen lentopallosuuruus kylmästä pohjolasta...

Onnittelut sinulle, joka jaksoit tänne asti lukea ja pahoittelut pitkähköstä postauksesta...

Hyvä postaus ja muutenkin hyvin perusteltuja ajatuksiahan nää oli.

CHL logon ja Hockey legends logon vertailusta:

Omasta mielestäni legends logo on aggressiivisempi (vert. Levoton) ja itse pidän sitä positiivisena asiana kun puhutaan urheiluseurojen logoista. Pienet yksityiskohdat (esim. Vihreä outline tekstissä) tuo logoon luonnetta ja korostaa Ilveksen melko uniikkia väripalettia.

Kameli logosta:

Voi olla että johtuu siitä että olen sen verran nuori ettei mulla ole sen suurempaa tunnesidettä tähän logoon mutta itse en nää tässä kamelia millään. En muutenkaan ymmärrä tähän logoon kohdistuvaa vihaa vaikka se onkin vähän räikeä ysäri tyyliin. Eikös toi ole vain ärsytetty kissa joka käyristää selkäänsä?

Itse pitäisin hyvänä asiana että sivukissa tuotaisiin jossain muodossa takaisin käyttöön ja pyöreässä kakkoslogossa se tuntuisi luonnolliselta vaihtoehdolta. Se on kuitenkin se aito ja alkuperäinen. Tietysti vanhemmat mallit sivukissasta vaatisi rankkaa modernisointia.

Melkein tekisi mieli avata photari pitkästä aikaa ja väsätä pari konseptia ajan kuluksi.
 
Ylös