harkkapilli
Luottopelaaja
- Viestejä
- 2 128
Tunnistan etenkin Suomesta tuon ilmiön, että menestys vaikuttaa yleisömääriin. Jos joukkue rämpii, niin varsinkin satunnaiskatsojissa käy kato. Jos joukkue menestyy paljon, osalla katsojista alkaa maha täyttyä.
En kuitenkaan tiedä, kuinka kansainvälinen ilmiö tuo on. Jos jotain NHL:ää miettii, niin siellä on seuroja, jotka ovat myyneet vuosi tai jopa vuosikymmeniä putkeen jokaisen ottelun loppuun menestyksestä riippumatta. Tai sitten jalkapallossa Saksan Bundesliiga-, Englannin Valioliiga-joukkueet tai vaikka Espanjassa joku Real Madrid tai Barcelona.
Tietääkseni Madridissa ja Barcelonassa tupa on täynnä, vaikka vastassa olisi joku Alaves tms. hissijoukkue, jonka tähtisikermän vaihtopenkkikin voittaa 5–0. Tuollaisten joukkueiden kohdalla ei ainakaan ole siitä kyse, etteivät olisi menestyneet tarpeeksi. Joukkueiden pelejä mennään katsomaan jopa täältä Suomesta asti. Miten Ilveksen tai Tapparan peleistä saadaan tehtyä sellaisia, että turistitkin haluavat mennä peliin ollessaan Tampereella?
Suomessa kannattaisi katsoa, mitä tuolla ulkomailla on tehty ja mikä saa kannattajat kuin satunnaiskatsojatkin tulemaan peliin menestyksestä riippumatta. En jaksa uskoa siihen, että kyse on niin kulttuurisidonnaisesta asiasta, että suomalaiset eivät voisi muuttua. Tuollainenkin asia on opeteltavissa. Eihän meillä ollut ennen Osaston tai Sinioranssien kaltaista eurooppalaista kannattajakulttuuriakaan, mutta paljon on menty eteenpäin vaikka vuosituhannenvaihteesta.
Jos Ilves vetää seuraavan 10 vuoden aikana tapparamaisen menestysputken, niin tottakai keltavihreässä leirissäkin on vaara kylläisyyteen. Ottelutapahtumaa pitää kehittää koko ajan, eikä luottaa liikaa pelkästään menestyksen vetovoimaan lippuluukulla. Kylläisyyden sijaan on toinenkin vaihtoehto, jossa nykyinen katsomokulttuuri ja seuran ympärillä oleva yhteisöllisyys herää oikeasti eurooppalaisiin mittasuhteisiin sen sijaan, että omaa seuraa kannustetaan vain jossain auton takalasissa olevalla tarralla, mutta ei koskaan käydä pelissä.
En kuitenkaan tiedä, kuinka kansainvälinen ilmiö tuo on. Jos jotain NHL:ää miettii, niin siellä on seuroja, jotka ovat myyneet vuosi tai jopa vuosikymmeniä putkeen jokaisen ottelun loppuun menestyksestä riippumatta. Tai sitten jalkapallossa Saksan Bundesliiga-, Englannin Valioliiga-joukkueet tai vaikka Espanjassa joku Real Madrid tai Barcelona.
Tietääkseni Madridissa ja Barcelonassa tupa on täynnä, vaikka vastassa olisi joku Alaves tms. hissijoukkue, jonka tähtisikermän vaihtopenkkikin voittaa 5–0. Tuollaisten joukkueiden kohdalla ei ainakaan ole siitä kyse, etteivät olisi menestyneet tarpeeksi. Joukkueiden pelejä mennään katsomaan jopa täältä Suomesta asti. Miten Ilveksen tai Tapparan peleistä saadaan tehtyä sellaisia, että turistitkin haluavat mennä peliin ollessaan Tampereella?
Suomessa kannattaisi katsoa, mitä tuolla ulkomailla on tehty ja mikä saa kannattajat kuin satunnaiskatsojatkin tulemaan peliin menestyksestä riippumatta. En jaksa uskoa siihen, että kyse on niin kulttuurisidonnaisesta asiasta, että suomalaiset eivät voisi muuttua. Tuollainenkin asia on opeteltavissa. Eihän meillä ollut ennen Osaston tai Sinioranssien kaltaista eurooppalaista kannattajakulttuuriakaan, mutta paljon on menty eteenpäin vaikka vuosituhannenvaihteesta.
Jos Ilves vetää seuraavan 10 vuoden aikana tapparamaisen menestysputken, niin tottakai keltavihreässä leirissäkin on vaara kylläisyyteen. Ottelutapahtumaa pitää kehittää koko ajan, eikä luottaa liikaa pelkästään menestyksen vetovoimaan lippuluukulla. Kylläisyyden sijaan on toinenkin vaihtoehto, jossa nykyinen katsomokulttuuri ja seuran ympärillä oleva yhteisöllisyys herää oikeasti eurooppalaisiin mittasuhteisiin sen sijaan, että omaa seuraa kannustetaan vain jossain auton takalasissa olevalla tarralla, mutta ei koskaan käydä pelissä.