Antti Pennanen - Ilveksen päävalmentaja 2022-2024

ipa1970

Luottopelaaja
Viestejä
8 705
Ei kyllä pysty lukemaan noita argumentteja Pendoa vastaan ihan vakavalla naamalla. Verrataan Tapolaa, joka kolmatta(?) vuotta putkeen siellä jauhaa sitä omaa hommaansa kesiä myöten Pendoon, joka heitettiin liikkuvaan junaan kauden alussa.
Lopeta jo, vattaan sattuu!
Melkosta settiä jos tuollaisen taakse mennään.
Kummasti kaudenmittaiset mestaruus ja kannu huutelut kääntyi näihin meriselityksiin.
Sukellettiin kauden tärkeimmällä hetkellä ja se siitä.
 

Toutain

Luottopelaaja
Viestejä
6 860
Ei kyllä pysty lukemaan noita argumentteja Pendoa vastaan ihan vakavalla naamalla. Verrataan Tapolaa, joka kolmatta(?) vuotta putkeen siellä jauhaa sitä omaa hommaansa kesiä myöten Pendoon, joka heitettiin liikkuvaan junaan kauden alussa.

Hurjan muutoksen sai aikaan siihen nähden, mitä tuossa vaiheessa pystyy tekemään. Ilves pärjäsi ensimmäistä kertaa myös niissä edistyneissä tilastoissa, joissa se laahasi koko Myrrän ajan tulosta jäljessä. Vastustaja pidettiin todella vähillä maalipaikoilla (ja maaleissa) valtaosan kaudesta. Hyökkäyspään peliinkin tuli uusia elementtejä. Mulle tällaiset asiat kertovat kokonaisuudesta huomattavasti enemmän kuin yksi pleijarisarja, jossa epäonnistuminen voi olla vaikka mistä taustatekijöistä (ja lyhyen otannan takia osin myös sattumasta) kiinni.

Ilves pelasi yksinkertaisesti paljon laadukkaampaa jääkiekkoa kuin Myrrän aikana, (eikä huonosti argumentoidut lopputulos-/pettymyskeskeiset vastaväitteet tässä asiassa kiinnosta tippaakaan).

Mielenkiinnolla seuraan, miten peli kehittyy ensi kaudella, kun Pennanen pääsee tosissaan ajamaan sisään omaa systeemiään. Se työ aloitetaan jo hyvissä ajoin ennen kauden alkua. Menneellä kaudella ei mitenkään voinut olla aikaa (tai edes järkeä) tehdä suuren suuria muutoksia, kun muut olivat jo tehneet pohjat ja pelitahti oli tiivis. Siitä huolimatta peli kehittyi.
 

jurgen

Tähtipelaaja
Viestejä
13 973
Tämä on tietääkseni Pendon ketju, joten eiköhän jatkossa diskudeerata hänestä ja Ilveksestä. Muu on menneisyyttä ja hyvä niin. Myös ylläpito voisi jo tähän puuttua.
 

Keltavihreä

Luottopelaaja
Viestejä
4 897
Ens kaudella nähdään sitten poffeissa vasta Pennasen työn hedelmää. Runkosarjamenestys ei lämmitä pätkän vertaa jos taas tiputaan suosikkina välieristä.
 

Hupsukorva

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
688
Tälle kaudelle ei saanut odottaa finaalipaikkaa (vaikka vaihdon aikaan pidin sitä itse yhtenä keskeisenä ajatuksena siinä, miksi vaihdettiin) koska oli tämä liikkuva juna, väärät pelaajat jne. Ensi kautta varjostamaan olen täältä jo ongelmiksi lukenut, että tämän kauden (toki nykyisen valmentajan kannalta vääristä pelaajista koottu) joukkue hajoaa ja uuden pelitavan säätö isosti uudistuvalle porukalle vienee aikaa, ja on epävarmaa saako valmentaja lopulta niitä haluamaan palasia. En siis toistaiseksi uskalla odottaa joukkueeltamme / valmennukselta jo nähtyjä ihmetekoja kummempia suorituksia ensi kaudeltakaan.

Olisiko kevät 2025 siis sellainen hyvä hetki viritellä finaali- ellei jopa mestaruushuumaa käyntiin, olkoonkin että projektinhuipennuspainetta saattaa alkaa pukata siinä kohtaa?

Siihen kauden päätteeksi mestaruus ja/tai valmentajanvaihto, niin taas alkaa uuden rakentaminen ja hetki odotellaan. Vaatii tämä Ilves-fanitus siis kieltämättä kärsivällisyyttä, mutta sen verran pitkä tarvonta takana että kyllä itselleni nämä pronssitkin kelpaavat toistaiseksi. :D
 

Diego de la Vega

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
608
Monet sanoivat talvella, että Pendo mitataan poffeissa. No nyt mitattiin eikä hyvin mennyt. Selitykseksi tarjotaan hyppäämistä liikkuvaan junaan.

Nyt ensi kauden ongelma on se, että paljon on lähtijöitä vaikka samaan aikaan tämän vuoden kyykkäyksen syy on se, ettei ollut Pendon valitsema jengi.

Varmaan noissa kaikissa on totuuden siemen, mutta rehellisesti sanottuna se kuullostaa taitavalta itselleen valehtelulta.

Itse olen edelleen yllättynyt ja pettynyt poffien sulamiseen enkä saa mieltäni muuttumaan vaikka kuinka yritän. En myöskään pysty keksimään valmiita selityksiä itselleni jos tulevakin kausi menee vihkoon.

Pendo paransi peliä paljon ja itse odotan vähintään finaalipaikkaa ensi vuonna. Fakta kuitenkin on, että itselleni Pendon fanitukseen tuli poffeissa iso särö eikä se muutu kuin mestaruudella.

Olen hieman kateellinen niille jotka ovat jo ihan jees tuon poffikatastrofin kanssa.
 

jurgen

Tähtipelaaja
Viestejä
13 973
Monet sanoivat talvella, että Pendo mitataan poffeissa. No nyt mitattiin eikä hyvin mennyt. Selitykseksi tarjotaan hyppäämistä liikkuvaan junaan.

Nyt ensi kauden ongelma on se, että paljon on lähtijöitä vaikka samaan aikaan tämän vuoden kyykkäyksen syy on se, ettei ollut Pendon valitsema jengi.

Varmaan noissa kaikissa on totuuden siemen, mutta rehellisesti sanottuna se kuullostaa taitavalta itselleen valehtelulta.

Itse olen edelleen yllättynyt ja pettynyt poffien sulamiseen enkä saa mieltäni muuttumaan vaikka kuinka yritän. En myöskään pysty keksimään valmiita selityksiä itselleni jos tulevakin kausi menee vihkoon.

Pendo paransi peliä paljon ja itse odotan vähintään finaalipaikkaa ensi vuonna. Fakta kuitenkin on, että itselleni Pendon fanitukseen tuli poffeissa iso särö eikä se muutu kuin mestaruudella.

Olen hieman kateellinen niille jotka ovat jo ihan jees tuon poffikatastrofin kanssa.
Oletko sitä mieltä, että tuo katastrofi johtui Pendosta?
 

Toutain

Luottopelaaja
Viestejä
6 860
Monet sanoivat talvella, että Pendo mitataan poffeissa. No nyt mitattiin eikä hyvin mennyt. Selitykseksi tarjotaan hyppäämistä liikkuvaan junaan.

Nyt ensi kauden ongelma on se, että paljon on lähtijöitä vaikka samaan aikaan tämän vuoden kyykkäyksen syy on se, ettei ollut Pendon valitsema jengi.

Varmaan noissa kaikissa on totuuden siemen, mutta rehellisesti sanottuna se kuullostaa taitavalta itselleen valehtelulta.

Siltä se varmaankin tuntuu, kun yhdistelee eri nimimerkkien mielipiteitä toisiinsa ja sitten kun niputtelee näitä omassa päässään mielivaltaisesti joksikin kollektiiviksi, niin näyttää siltä kuin se kollektiivi puhuisi itseään vastaan tai "valehtelisi itselleen".

Tämä on hyvin tyypillinen ilmiö keskustelupalstoilla. Joku palstaa lukeva tulee kertomaan, että "silloin täällä sanottiin sitä ja nyt ihan muuta!" (todellisuudessa tietämättä/tarkistamatta lainkaan, löytyykö samojen nimimerkkien eri viesteistä ristiriitaisuuksia tai ovatko ne edes samoja nimimerkkejä, jotka kommentoivat jotain asiaa silloin ja nyt).

Mä esimerkiksi tuppaan yleensä perustelemaan mun kantani, eikä se, mitä kirjoitan nyt Pennasesta ole ristiriidassa sen kanssa, mitä olen aiemmin kirjoittanut Pennasesta. Mä en ole koskaan väittänyt, että "Pennanen mitataan pleijareissa", ja mä oon koko kauden ajan ollut sitä mieltä, että "liikkuvaan junaan hyppääminen" on merkittävä tekijä tämän kauden tarinassa.
 

Diego de la Vega

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
608
Siltä se varmaankin tuntuu, kun yhdistelee eri nimimerkkien mielipiteitä toisiinsa ja sitten kun niputtelee näitä omassa päässään mielivaltaisesti joksikin kollektiiviksi, niin näyttää siltä kuin se kollektiivi puhuisi itseään vastaan tai "valehtelisi itselleen".

Tämä on hyvin tyypillinen ilmiö keskustelupalstoilla. Joku palstaa lukeva tulee kertomaan, että "silloin täällä sanottiin sitä ja nyt ihan muuta!" (todellisuudessa tietämättä/tarkistamatta lainkaan, löytyykö samojen nimimerkkien eri viesteistä ristiriitaisuuksia tai ovatko ne edes samoja nimimerkkejä, jotka kommentoivat jotain asiaa silloin ja nyt).

Mä esimerkiksi tuppaan yleensä perustelemaan mun kantani, eikä se, mitä kirjoitan nyt Pennasesta ole ristiriidassa sen kanssa, mitä olen aiemmin kirjoittanut Pennasesta. Mä en ole koskaan väittänyt, että "Pennanen mitataan pleijareissa", ja mä oon koko kauden ajan ollut sitä mieltä, että "liikkuvaan junaan hyppääminen" on merkittävä tekijä tämän kauden tarinassa.
Joo ei tää ollut mitenkään sulle vaan yleisesti tuli sellainen fiilis, että osalle aina löytyy lohduttava selitys kun oikein haluaa.

Sullahan on todella analyyttisiä kirjoituksia ja todennäköisyyslaskentaa on opiskeltu.
 

Keltavihreä

Luottopelaaja
Viestejä
4 897
Itse kritisoin Pennasen suorittamista kuluvalta kaudelta pleijareiden takia.

Moni asia tehtiin toistuvasti uudestaan ja uudestaan täysin typerästi. Miksi ihmeessä? Luulis olevan helppo puuttua esim. täysin päättömään epäorganisoituun yksittäisten pelaajien alivoimaiseen koohottamiskarvaamiseen.

Mitä ihmeen järkeä siinä oli? Miksi sitä tehtiin koko ajan uudestaan ja uudestaan vaikkei siitä ollut mitään muuta kuin haittaa.

Lisäksi Ilveshyökkääjät alivoimaisena useimmiten yksinäinen hyökkääjä yritti kikkailla kolmen neljän Pelsun läpi hyökkäysalueelle kun oma vaihto oli kesken tai muuten vaan omat oli kaukana jossain omalla kenttäpuoliskolla.

Ei niin mitään järkeä. Tämäkin tapahtui toistuvasti. Ihan ilmaiseksi kiekko Pelsuille. Tähänkään ei puututtu.

Huonoa valmennusta sillon mun mielestä. Ei tämmöseen tarvita mun mielestä vuosien valmennussuhdetta joukkueeseen.
 

Asylum

Luottopelaaja
Viestejä
4 776
Itse en ainakaan hae mitään lohduttavia selityksiä. Muistaakseni sanoin jo Pendon tullessa, että välierät tavoite ja siitä sitten katsellaan miten käy, kun välierissä yleensä marginaalit aika pienet. Erittäin poikkeuksellista se olisi ollutkin, jos mestaruus tai finaalipaikka olisi tullut heti vaihdon jälkeen.
 

Lerppu

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
954
Ei edes Scotty Bowman tai Jukka Jalonen pysty estämään sitä jos yksittäinen pelaaja päättää kusta koko joukkueen päällä ottamalla täysin idioottimaisia jäähyjä jatkuvasti kauden ratkaisuhetkillä. Joukkueessa oli myös kurittomuutta johon valmentaja ei pysty vaikuttamaan. (Vaikka jollakin saattaakin olla kuvitelma että nuoret miehet tottelevat valmentajia Pohjois-Korean malliin)

Seuraavalla kaudella nähdään varmasti enemmän Pennasen toiveita pelaajistossa. 24-25 pitäisi kuitenkin olla se kausi mihin Pendo on saanut eniten sananvaltaa.
 

ipa1970

Luottopelaaja
Viestejä
8 705
Seuraavalla kaudella nähdään varmasti enemmän Pennasen toiveita pelaajistossa. 24-25 pitäisi kuitenkin olla se kausi mihin Pendo on saanut eniten sananvaltaa.
Noniin, aletaanko jo silottelemaan valmiiksi seuraavaakin kautta?
25-26 vielä enemmän valtaa jos jatkaa?
Siitä seuraava olisikin jo …. ei uskalla edes ääneen sanoa!
Joskus lukiessa tuntuu että 38 vuotta on tehnyt tehtävänsä.
Meillä on niin iso oravanpyörä ettei niin isoa maalimanpyörää löydy mistään.
Parasta siinä että kukaan ei halua siitä hypätä pois.
 

IhanJuniori

Junioripelaaja
Viestejä
14 279
Noniin, aletaanko jo silottelemaan valmiiksi seuraavaakin kautta?
25-26 vielä enemmän valtaa jos jatkaa?
Siitä seuraava olisikin jo …. ei uskalla edes ääneen sanoa!
Joskus lukiessa tuntuu että 38 vuotta on tehnyt tehtävänsä.
Meillä on niin iso oravanpyörä ettei niin isoa maalimanpyörää löydy mistään.
Parasta siinä että kukaan ei halua siitä hypätä pois.
Johan me hypättiin kun laitettiin LaatuarkiJokke pihalle. Nauti matkasta.
 

Robert ja Nollakulma

Luottopelaaja
Viestejä
5 664
On sangen tyypillistä, että merkittävä osa jääkiekon tavanomaisista seuraajista eivät omaa kykyä syvemmin analysoida jääkiekkoa pelinä. Tosin, jääkiekko lajina ei ole mitään salatiedettä. Tai, sitten ei vain jakseta sen paremmin perehtyä, eli ollaan suomalaisittain tyypillisen laiskanpulskeita ja lisäksi on silkkaa perinteistä asenneilmasto-ongelmaa.

Itse en välitä tuon tulimmaista kuka kertoo totuuden, kunhan asia on vedenpitävä. Ja sitä se on todellakin !
Ilves pelasi ilmiselvästi polvihousupoikien finninaamaista pakottamiskiekkoa ja tulokset lässähtivät pitkässä poff-sarjassa. Penttasella on aivan merkittävä työmaa rakentaa Ilvekselle voittava pelitapa, siis nimeomaan mestaruuden arvoinen pelitapa.

Aiemmat näytöt ennen Ilvestä ovat todiste, että edellä mainitulla villapaitamiehellä on tiedot ja taidot järkevään moderniin pelitapavalmentamiseen. Se jumaliste sentään pitää myös tapahtua Ilveksessä ! Muuten tässä päävalmentajaratkaisussa ei ole mitään mieltä. Kuitenkin murhaava totuus on, että mm. Lahden jääkiekko "mafian" päävalmentaja, siis itse omalla tavalla pitkään pilkattu "smiley face" ja vielä jopa "koronkiskurinsa" "veri-penan" johdolla suorastaan kyykytti Ilvestä pelitapa-asioissa !

Olisi suuri virhe, että Ilves jatkaa nähtyä pökkelöpäistä pystyyn pelaamista. SM-liigassa on joukkueita, jotka pelaavat sen kylmäverisesti pois.

Niin toki aina voidaan kysyä oliko ongelma itse pelitavassa vai sen toteutuksessa? Itse väittäisin Sihvosen esimerkit ovat hyvin rajatut ja kertovat enemmän virheellisistä ratkaisuista eikä niinkään pelitavasta. Toki ei se valmentajan vastuuta poista, jos se toteutus mättää, mutta se antaa hieman enemmän sitä "siimaa".

Mitä Pelsuihin tulee, niin Ilves ydinongelmaksi kehittyi tehottomuus ja mikä johti taasen pelin ja mielen pakottamiseen. Maaliodottomaahan Ilves loi ihan hyvin, joten siinä mielessä Ilveksen pelitapa toimi Pelsujen puolustusta vastaan. Tehottomuuden ongelmat vastaavasti ovat kokoonpanon (UTJ) mutta myös valmennuksen ja etenkin henkisen puolen ongelmia.

Itse väitänkin, ettei Ilves varsinaisesti hävinnyt sarjaa taktisella puolella, vaan enemmänkin henkisellä. Toki tämä ei millään tavalla poista valmentajien vastuuta, koska ihan yhtä lailla ja ehkä isominkin sen puolen merkitys korostuu näissä pleijarisarjoissa. Summa summarum mielestäni nähtiin hyvinkin klassinen "hengen voitto materiasta" mitä urheilussa tapahtuu vuosittain.
 
Viimeksi muokattu:

SearchAndDestroy

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
176
Itse kritisoin Pennasen suorittamista kuluvalta kaudelta pleijareiden takia.

Moni asia tehtiin toistuvasti uudestaan ja uudestaan täysin typerästi. Miksi ihmeessä? Luulis olevan helppo puuttua esim. täysin päättömään epäorganisoituun yksittäisten pelaajien alivoimaiseen koohottamiskarvaamiseen.

Mitä ihmeen järkeä siinä oli? Miksi sitä tehtiin koko ajan uudestaan ja uudestaan vaikkei siitä ollut mitään muuta kuin haittaa.

Lisäksi Ilveshyökkääjät alivoimaisena useimmiten yksinäinen hyökkääjä yritti kikkailla kolmen neljän Pelsun läpi hyökkäysalueelle kun oma vaihto oli kesken tai muuten vaan omat oli kaukana jossain omalla kenttäpuoliskolla.

Ei niin mitään järkeä. Tämäkin tapahtui toistuvasti. Ihan ilmaiseksi kiekko Pelsuille. Tähänkään ei puututtu.

Huonoa valmennusta sillon mun mielestä. Ei tämmöseen tarvita mun mielestä vuosien valmennussuhdetta joukkueeseen.

Tässä viestissä on erinomaisesti poimittu juuri niitä ei-kiekkokontrollitekoja, minkä takia Ilves on ongelmissa.
Ja niihin ei Pennanen tai muukaan valmennusjohto ei selvästikään puuttunut kunnolla.

Ilves menetti tuon tuosta aivan suotta kiekkoja, kun ajoi itsensä ahdistetuksi kuten ylläolevassa lainauksessa ilmineeraataan niitä tosiasioita, mitä kaukalossa de-facto tapahtui: väkisin puskevaa hyökkäämistä alivoimaisena, pölhökustaan prässiä jopa vastustajan maalin taakse, pitkiä epätoivoisia syöttöjä pysähtyneille pelaajille (tätä muuten on nähty Ilveksessä aivan liikaa jo pitkältä ajalta ennen myrriä ja pennasia) ja useita aivan turhia ei-paineistettuja purkukiekkoja, kun olisi pitänyt palauttaa kiekko alas omille ja koota joukot kasaan kiekon kanssa. Nuo kaikki ei-kiekkokontrolliteot ovat pois omasta elintärkeästä kiekonhallinta-ajasta !

Runkosarjassa Ilves viljeli samoja yllämainittuja asioita kauden loppuun asti ja etenkin turhat kiekon purut pistivät ikävästi silmään. Jos sinänsä Pennanen ei halunnut viedä peliä edes nähtyä hivenen enempää, ns. yhden napsun verran kohti kiekkokontrollia ja pelin hidastamamista, niin olisihan edes nuo turhat purkukiekot pitänyt määrätä poistehtäväksi jo runkosarjassa ! Aikaa olisi ollut, vaan siihen ei kunnolla (jos ollenkaan ?) puututtu.

Ensikaudeksi Pennansen tehtävä nro1 on määritellä ja jalkauttaa Ilvekselle pelitapasapluuna, joka perustuu inho-kliiniseen kiekonhallintaan. Sillä pidetään pelin- ja kiekonhallinta itsellä, vaikka tarvittaessa kiekottelemalla lähes loputomasti ensin omassa päässä rakentaen sitä kautta hyökkäyksiä .

Pennasen pitää teroittaa joukkueelle tiivin viisiikopelaamiseen ja yhteistyönkiekon perusperiaatteet. Mitä tiivimmin viisikko sijoittuu, eli ns. teevee-kuviin mahtuen kerralla, niin sitä lähempänä jokainen pelaaja on toisiaan ja kiekkoa voi juoksuttaa pelaajalta toiselle. Jos kiekko menetetään ääritilainteiden niin vaatiessa, tällöin Ilves on valmis puolustamaan tiivillä viisikkolla heti lähellä kiekkoa.
Modernissa jääkiekkossa pitää siis painottaa myös silkkaa kliinistä kurinalaisuuttaa kiekon hallinnassa. Joukkue pitää sitouttaa pitämään ja pysymään äärimmäisen kurinalaisessa kiekkokontrollissa. Tai siis oikeammin: kiekkokontrollikurissa.
 
Ylös