Abdoulaye Ba

Carabasin Markiisi

Luottopelaaja
Viestejä
5 246
Ba-potku-hallissa-1024x668.jpg


Maajoukkuepelaaja Abdoulaye Ba kiinnitettiin Ilvekseen

Ilves on kiinnittänyt riveihinsä senegalilaisen Abdoulaye Ba’n. 24-vuotias Ba on hyökkäävä keskikenttäpelaaja ja hän kantaa pelinumeroa 17.

Ilveksen tuorein sopimuspelaaja Abdoulaye Ba liittyi vuoden alussa Ilveksen harjoitusvahvuuteen. Aiemmin Ba on pelannut Senegalin pääsarjaa dakarilaisessa Jaraaf-nimisessä seurassa. Vyöllä on myös yksi Senegalin A-maajoukkueottelu. Tähän mennessä Ba on pelannut Tampereella kahdessa harjoitusottelussa. Päävalmentaja Jarkko Wiss vakuuttui miehen kyvyistä testijakson aikana.

– Ba’ta tarjottiin minulle pelaajaksi jo vuonna 2016, kun olin ensimmäistä kauttani Ilveksessä. Olin silloinkin kiinnostunut, mutta sopimusta ei syntynyt. Viime vuonna Ba oli kovasti matkalla Norjaan, mutta siellä mm. siirtosummat koituivat esteeksi. Nyt hän oli tarjolla vapaalla siirrolla ja tartuimme tilaisuuteen. Ba on on parantanut koko ajan täällä ollessaan. On opeteltu elämää Suomessa ja uskon hänen sopeutuvan. Se tietysti vaatii kärsivällisyyttä muilta pelaajilta ja meiltä taustoilta, Wiss pohjustaa.

– Parhaimmillaan ”Abdu” on todella monipuolinen ja taitava hyökkäyspään pelaaja. Pelipaikka voi olla kärjen takana, taskussa tai leveydessä. Hyvä vasen jalka, pystyy kääntymään ahtaissakin tiloissa ja löytää omia pelaajia vauhtiin. Viimeistely sujuu myös. Olemme kuluneen kuukauden aikana tehneet töitä lähinnä tilanteenvaihto- ja prässipelaamisen kanssa. Nyt tarvitaan lisää etenkin rohkeutta ja aikaa hitsautua joukkueeseen. Hänessä on paljon samaa kuin Emilessä (Tendeng), Wiss kuvailee.

Wissin löytämä ja kaksi vuotta Ilvestä edustanut Ba’n maanmies Emile Paul Tendeng valittiin tulokaskaudellaan Veikkausliigan parhaimmaksi pelaajaksi 2016. Saappaat ovat siis suuret astuttavaksi, mutta ainakin Ilveksen toppari Baba Mensah on vakuuttunut Ba’n kyvyistä.

– Kohtasin Abdoulaye Ba’n ensi kerran U23-vuotiaiden Afrikan mestaruuskisoissa. Pelasin Ghanan paidassa häntä vastaan. Ba oli hyvä ja he suorastaan murhasivat meidät, Mensah naurahtaa.

Ba muistaa kohtaamisen ja kertoo omia tunnelmiaan.

– Maajoukkue-edustukset ovat olleet tärkeitä. Unelmani on vielä edustaa maatani isoissa peleissä. Nyt olen erittäin onnellinen uudesta seurasopimuksesta ja Ilveksen tarjoamasta mahdollisuudesta. Haluan oppia uutta ja kehittyä pelaajana. Pystyn pelaamaan hyökkäyksessä ja keskikentällä sekä kummalla tahansa laidalla. Puhun äidinkielenäni ranskaa, joten englannin kieli vaatii vielä opettelua. Päivittäinen arki alkaa sujua ja odotan pelien alkamista, Ba kiteyttää.

https://ilvesedustus.fi/abdoulaye-ba-ilvekseen/
 
Ylös