Tampereen Tappara

Tämähän olisi ihan ok jos se tehtäisiin kaudessa vaikka kerran-pari jotta saadaan nimenomaan ihmisille tarjottua se pelikokemus ja jolla saataisiin heidät sitten OSTAMAAN seuraaviin peleihin itse sen lipun.

Mutta jos näitä ilmaiskampanjoita on nyt tyyliin joka viikko tai kk niin kyllä ne ihmiset oppii siihen että odotetaan sitten niitä lippuja. Ja tällä taas ei mitään todellista kannattaja-pohjaa luoda joka siellä hallissa omaan piikkiin joko kausareilla tai yksittäisillä lipuilla tulisi vuosia käymään.
Jep. Mä en osaa sanoa sitten et kuinka usein noita kamppanijoita on koska sen ekan Modulight keikan jälkeen ei noita somessa ainakaa omaan silmään mainosteta. Jostain vaa lukee tai kuulee ku nuoret sukulaiset sai lipun peliin, niin en tiedä kuinka yleisiä nämä on.
 
Jep. Mä en osaa sanoa sitten et kuinka usein noita kamppanijoita on koska sen ekan Modulight keikan jälkeen ei noita somessa ainakaa omaan silmään mainosteta. Jostain vaa lukee tai kuulee ku nuoret sukulaiset sai lipun peliin, niin en tiedä kuinka yleisiä nämä on.
Sitten vielä kun ottaa huomioon että pelkästään Tampereella on vajaat 20 000 peruskoululaista ja ympäryskunnissa toiset samanmoiset. Kyllä noita kamppiksia saa olla aika monta että jokaiselle lippuja saadaan.

Jos oletetaan että kaikki Pirkanmaan 38 000 peruskoululaiset pääsisivät kerran vuoteen katsomaan runkosarjapelin se tekisi 633 lippua per peli. Täysin mutulla mutta jos oletetaan että jokainen realistisesti pääsee peruskoulussa kolmesti peliin ilmaiseksi se tekee keskimäärin 211 katsojaa/runkosarjapeli.

Ilveksen katsojakeskiarvo pyörii siellä 8 500 tienoilla tässä puhutaan reippaasta 2% katsojista jotka ovat saaneet ilmaisen lipun. Olettaen että jokainen pirkanmaan peruskoulainen edes sitä lunastaa, todellisuudessa mennään varmaan reilusti tämän alle. Omasta mielestä ihan perusteltavissa oleva määrä hyväntekeväisyyttä joka toimii suoraan seuran ja lajin pitkäjänteisenä markkinointina.


Edit: ennen kuin joku kysyy lähteitä, oppilaiden määrä on chatgpt:n hallusinoima vuodelta 20-21, katsojakeskiarvo ulkomuistista. Mutta ballparkia tässä itse hainkin.
 
Sanoisin että ei tämä nyt kyllä kauhean suuri häviö ole. Itsekin olen päässyt junnuna pelkästään ilveksen ilmaislipuilla peleihin sekä futiksen että kiekon puolella, ei sitä muuten meidän perheessä tähän rahaa käytetty.

Kuitenkin tällä ovat saaneet pidettyä pidemmällä aikavälillä vahvistettua Ilvesläisyyden identiteettiä perheisiin joissa ei välttämättä muuten ole ollut mahdollisuutta syystä tai toisesta tulla seuraamaan aktiivisesti. Oli se oman perheen kulttuuri tai esimerkiksi rahatilanne.

En usko että ilman tätä olisin koskaan kausaria ostanut, mutta nyt Ilves on saanut moninkertaisesti rahansa takaisin siitä mitä olivat minun peleissäkäyntiin aikanaan käyttäneet. Sanoisin että joukkueen on tärkeämpää luoda hyvä asiakaskokemus ja antaa pieniä väläyksiä siitä mitä tarjoavat. Mikäs sen parempi mainos kuin päästä kokemaan jotain, tykästyä ja palata maksavana asiakkaana.


Edit:
Tilanne olisi jossain määrin erilainen jos Ilves myisi joka peliin katsomot täyteen. Näen siltikin näissä tapauksissa tärkeänä yhteisön pitkäaikaisen kehityksen ja kasvun kannalta tämän markkinoinnin, mutta taloudellinen tappio olisi suurempi vs. kun on myös vapaita paikkoja luonnollisen myynnin kautta.

Kuitenkin ilmaislipuistakin usein tulee oheismyyntiä joko ravintoloiden tai merchin kautta. Itsellänikin on Raipen viimeisissä peleissä ostettu keltainen lippu tallessa vaikka tästäkään pelistä en mitään ala-asteikäisenä maksanut.
Ei se ole häviö vielä ja kuten sanoin, ymmärrän jos näitä jaetaan joskus ja jouluna mutta jos joka kk on lippuja tiedossa niin pitkällä aikavälillä ollaan kyllä huonolla tiellä.
 
Sille on naurettu kun teidän seura on näitä ilmaislippuja jakanut jo useampana vuonna melkein joka viikko. Ilves tehnyt toki viime kausina samaa mutta ei ihan tuossa määrin vielä. Nyt kyllä futispuolella valitettavan paljon on näitä jaettu. Saisivat lopettaa. Ei sillä luoda mitään uutta kannattajapohjaa pitkässä juoksussa jos jaetaan lippuja ilmaiseksi ja opetetaan ihmiset niitä odottamaan.
Nykyään lapsille ja nuorille on niin hirveä tapahtumaähky joka puolelta, ettei monikaan satunnaisesti valittu lapsiperhe lähde hallille ilman mitään erityistä syytä. Kiekko- tai muut urheiluharrastajat ovat toki oma lukunsa. Vaikka ilmaislippu onkin siinä mielessä hassu, että nelihenkinen perhe maksaa silti kaikkineen 150€ reissusta (ruoat, juomat, ostokset jne.) kahden ilmaislipunkin jälkeen 130€, on niissä silti joku ämpäritaika. En usko yhdenkään oikeasti kiekkopeliin haluavan jättävän tulemisen väliin ilmaislippujen odottelun takia. Kyllä niillä nykyään houkutellaan se muutenkin passiivinen väestö peliin.

Ilmaislippukampanjat näkyy muutenkin olevan kohdistettu aina eri ryhmille. "Joka viikko" ei saa sama porukka uusia ilmaislippuja. Esimerkiksi koululaiskampanjat ovat vuorotellen eri alueille, Tampereen eri osat, ympäryskunnat ja niin edelleen. Viime vuonna omat lapset saivat eri kouluissa koko kauden aikana yhden Tapparan ja yhden Ilveksen lipun jokainen.

Ilmaisliput ovat osa markkinointia ja uskoisin toimistojen väen tietävän niiden järkevän käytön. Onhan niiden aiempaan puolin ja toisin tapahtuneeseen massajakeluun tullut jo parannusta.
 
Nykyään lapsille ja nuorille on niin hirveä tapahtumaähky joka puolelta, ettei monikaan satunnaisesti valittu lapsiperhe lähde hallille ilman mitään erityistä syytä. Kiekko- tai muut urheiluharrastajat ovat toki oma lukunsa. Vaikka ilmaislippu onkin siinä mielessä hassu, että nelihenkinen perhe maksaa silti kaikkineen 150€ reissusta (ruoat, juomat, ostokset jne.) kahden ilmaislipunkin jälkeen 130€, on niissä silti joku ämpäritaika. En usko yhdenkään oikeasti kiekkopeliin haluavan jättävän tulemisen väliin ilmaislippujen odottelun takia. Kyllä niillä nykyään houkutellaan se muutenkin passiivinen väestö peliin.

Ilmaislippukampanjat näkyy muutenkin olevan kohdistettu aina eri ryhmille. "Joka viikko" ei saa sama porukka uusia ilmaislippuja. Esimerkiksi koululaiskampanjat ovat vuorotellen eri alueille, Tampereen eri osat, ympäryskunnat ja niin edelleen. Viime vuonna omat lapset saivat eri kouluissa koko kauden aikana yhden Tapparan ja yhden Ilveksen lipun jokainen.

Ilmaisliput ovat osa markkinointia ja uskoisin toimistojen väen tietävän niiden järkevän käytön. Onhan niiden aiempaan puolin ja toisin tapahtuneeseen massajakeluun tullut jo parannusta.
Ok. No sittenhän kaikki on paremmin kuin hyvin. Näkyi teidänkin katsojaluvuissa viime kaudella.
 
Vaikka ilmaislippu onkin siinä mielessä hassu, että nelihenkinen perhe maksaa silti kaikkineen 150€ reissusta (ruoat, juomat, ostokset jne.) kahden ilmaislipunkin jälkeen 130€, on niissä silti joku ämpäritaika.
Mä en vaan ymmärrä tätä, että tarvii mennä syömään sinne hallille kun hintalaatusuhde on vielä heikko ja sitten valitetaan kun peleissä käyminen on kallista. Luulisi, että sen 3-4 tuntia jaksaa olla syömättä kun syö kotona ennen lähtöä.

Edit. Sori unohdin, että toisilla on pidempi matka-aika.
 
Toki seurathan saa noista lipuista usein täyden hinnan kun yhteistyökumppani ne ostaa ensin ja sitten heidän nimissä jaetaan ilmaseks. Toki näin ei kai ole aina toimittu

En kyllä usko, että saavat koskaan likimainkaan täyttä hintaa. Ei tuo niin hyvää mainosta ole, että jonkun kelloliikkeen tms. kannattaisi laittaa isoja summia tällaiseen.

Itse en usko massiivisen halpuutuksen olevan oikea tapa. Kannattavuudesta kertoo ehkä jotain sekin, että Tappara teki tätä viime vuonna selkeästi edellisvuotta maltillisemmin.

Puhdas hyväntekeväisyys ja satunnaiset kampanjat lapsille ovat eri asia, mutta jatkuvana toistona ja työssäkäyville aikuisillekin kohdentuvana tuo johtaa asiakaskäytöksen muutokseen niin, että normaalihintaa pidetään kalliina. Otetaan vain ne pelit kalenteriin, mihin pääsee maksutta tai puoleen hintaan.
 
En kyllä usko, että saavat koskaan likimainkaan täyttä hintaa. Ei tuo niin hyvää mainosta ole, että jonkun kelloliikkeen tms. kannattaisi laittaa isoja summia tällaiseen
Kyllä niistä mun ymmärtääkseni "hyvä hinta" saatiin. Ainakin siltä Modulightin ekasta tempauksesta. Ja ei minulla ei ole vedenpitävää faktaa, kaikki perustuu kuulopuheisiin.

Puoli off topic: Modulightiahan ei enää näy meidän seurojen mainoksista kun osakkailta tuli valituksia, että "tuhlaavat" liikaa rahaa lätkään
 
Kyllä niistä mun ymmärtääkseni "hyvä hinta" saatiin. Ainakin siltä Modulightin ekasta tempauksesta. Ja ei minulla ei ole vedenpitävää faktaa, kaikki perustuu kuulopuheisiin.

Puoli off topic: Modulightiahan ei enää näy meidän seurojen mainoksista kun osakkailta tuli valituksia, että "tuhlaavat" liikaa rahaa lätkään

Mulla on sen verran tietoa että aikoinaan ostin yritykselleni muutamia satoja lippuja peleihin jotka eivät olleet mitään huippusuosittuja niin maksoin lipuista jokusen euron kpl…
 
Puoli off topic: Modulightiahan ei enää näy meidän seurojen mainoksista kun osakkailta tuli valituksia, että "tuhlaavat" liikaa rahaa lätkään
Jostain syystä osakkaat olivat sitä mieltä:
1755329339818.png
 
Mulla on sen verran tietoa että aikoinaan ostin yritykselleni muutamia satoja lippuja peleihin jotka eivät olleet mitään huippusuosittuja niin maksoin lipuista jokusen euron kpl…

Ei noista tosiaankaan ole useinkaan pyydetty kuin jokusia euroja kulujen katteeksi. Sen verranhan ainakin pitäisi saada, että summalla kuittaa lippupalvelun palvelumaksun ja Nysse-maksun.
 
Sitten vielä kun ottaa huomioon että pelkästään Tampereella on vajaat 20 000 peruskoululaista ja ympäryskunnissa toiset samanmoiset. Kyllä noita kamppiksia saa olla aika monta että jokaiselle lippuja saadaan.

Jos oletetaan että kaikki Pirkanmaan 38 000 peruskoululaiset pääsisivät kerran vuoteen katsomaan runkosarjapelin se tekisi 633 lippua per peli. Täysin mutulla mutta jos oletetaan että jokainen realistisesti pääsee peruskoulussa kolmesti peliin ilmaiseksi se tekee keskimäärin 211 katsojaa/runkosarjapeli.

Ilveksen katsojakeskiarvo pyörii siellä 8 500 tienoilla tässä puhutaan reippaasta 2% katsojista jotka ovat saaneet ilmaisen lipun. Olettaen että jokainen pirkanmaan peruskoulainen edes sitä lunastaa, todellisuudessa mennään varmaan reilusti tämän alle. Omasta mielestä ihan perusteltavissa oleva määrä hyväntekeväisyyttä joka toimii suoraan seuran ja lajin pitkäjänteisenä markkinointina.


Edit: ennen kuin joku kysyy lähteitä, oppilaiden määrä on chatgpt:n hallusinoima vuodelta 20-21, katsojakeskiarvo ulkomuistista. Mutta ballparkia tässä itse hainkin.
Ei tässä nyt ainakaan omalta osalta ollut kyse pelkästään koululaisista.
 
Takaisin
Ylös